ISBN: 978-91-7389-135-6



Propaganda

Reportageböcker

Politisk lobbying är ett av världens äldsta yrken, praktiserat redan i det gamla Grekland. Varje år omsätter pr-branschen i Sverige en miljard kronor och sysselsätter ungefär 1000 personer. I ett land så beroende av politiska beslut är pr en växande marknad. Men hur gör lobbyisterna? Och framför allt: Hur tänker de? Med exempel från press och tv, via biosalongen till Norra stå på Råsunda beskriver Martin Borgs hur du påverkas av lobbyisterna, sanningsfabrikerna och propagandaindustrin. Och vad du själv bör tänka på när du vill påverka andra.

“Framförandet av sådant vi tror på är utbildning. Framförandet av sådant vi inte tror på är propaganda.” – Edward Bernays


Författare
Borgs Martin

Martin Borgs har arbetat på Hill & Knowlton, en av världens största pr-byråer. 1997 utsågs han till årets lobbyist för kampanjen och reklamradion. Martin har jobbat för Moderaterna under två valkampanjer, bland annat som presschef.