SAS – Ny pocketbok

Nu finns Richard Björnelids hyllade reportagebok SAS – Om konsten att sänka ett flygbolag som pocket.

Detta är den dramatiska berättelsen om hur det en gång beundrade och nytänkande flygbolaget SAS blev krisstämplat. Få skandinaviska företag är så publika och väcker sådana känslor som SAS. Vid 1980-talets mitt stod företaget på topp, Jan Carlzon var en internationellt erkänd företagsledare och både han och SAS spåddes en lysande framtid.

Hur kunde det gå så långt att ett av Skandinaviens starkaste varumärken närapå raserats? Det enkla svaret är att flyget avreglerades i Europa, men svaret rymmer också massor av dramatik: felaktiga beslut och galna investeringar, maktkamp och personliga motsättningar, skandaler och tragiska olyckor, fackliga strider och en hel del politik.

Enligt Svenska Dagbladets reseblogg ger boken en initierad inblick spelet bakom SAS långsamma förfall, från glansdagarna med Jan Carlzon på 1980-talet, via interna stridigheter, avregleringar och ny konkurrens från lågprisbolag som Ryanair, till det som idag alltmer påminner om fritt fall.

Hör författaren Richard Björnelid berätta om boken här. Läs också Richard Björnelids artikel i nyhetsmagasinet Fokus Därför dör SAS.

Läs den nu! [buy product_id=”1862″]

 

Kategorier: