Pressröster om »Rekviem för en vanskapt«

Mattias Hagberg har samlat senaste tidens recensioner på sin blogg. Som det goda förlag Atlas är följer vi efter. Det blev en fin liten hög. 

Köp rekviem för en vanskapt här [buy product_id=”1769″]

 

Här finns en del med länkar till de texter som ligger på nätet:

“I Rekviem för en vanskapt skildrar Mattias Hagberg Stor-Stinas liv med ett berättande poetiskt flow som det är omöjligt att slita sig ifrån. [—] Det är en rasande vacker, ödmjuk och sammetssvart skildring av ett öde och en epok som vi inte får glömma.”

Malin Krutmeijer, Aftonbladet

 

”…en synnerligen läsvärd bok…”

Cecilia Nelson, Göteborgs-Posten

 

”…stilistiskt fulländad och mycket suggestiv…”

Kristian Fredén, Borås Tidning

 

”…den riktiga skräcken, som slår upp som en iskyla ur Mattias Hagbergs bok, är en annan. Tänk om det inte finns någon sanning om människans gåta att finna, om det är som den döende professorn plötsligt anar, att berättelsen om Stor-Stina försvinner när hon slutar som preparat på burk, en skalle på en hylla. Att hemligheten han jagade bara handlade om att vissa människor är så utsatta att de går att köpa. Hagbergs Rekviem blir då en mörk sång om det omätbara och undflyende, om själen och rättvisan i ett människoliv. I min samling av sådana romaner hamnar den intill Lotta Lundbergs lysande ”Skynda, kom och se” från 2006. Man läser den gärna i väntan på nästa steg i ett hybridförfattarskap med känsla för samtidens förträngda frågor.”

Ulrika Milles, Dagens Nyheter

 

”Omistlig…”

Theres Eriksson, Fokus

 

”Hagbergs Rekviem är en smärtsam skräckroman … men också en skrämmande skildring av makt. Det är en tankeväckande bok, skickligt uppbyggd av en serie mättade bilder, som låter de uttittade återerövra sitt människovärde…”

Jonna Fries, Smålandposten

 

”…gripande, konsekvent vackert och intressant…”

Hallandsposten

 

”…jag vet att frågan om tilltal är viktig för Hagberg. Han vill inte bli en av, som han skriver, “de svartklädda och allvarliga herrarna, de som mätte och vägde dig och talade om dig, men inte till dig”. Och inte vill han bli en del av den sensationslystna publiken heller. Han vet alltså vilka positioner han inte vill tala från, men hittar aldrig fram till några övertygande alternativ. Så blir “Rekviem för en vanskapt” ett litterärt misslyckande, liksom Hagbergs förra bok “Herredjuret”, men som misslyckanden är de så olika och så intressanta att jag redan ser fram emot nästa bok.”

Martina Lowden, Kulturnytt

 

”Rekviem för en vanskapt är Mattias Hagbergs skönlitterära debut. Det är en tät liten roman, lika fylld av vackra formuleringar som av groteska inslag och ymnig kroppslighet. [—] Det är en tankeväckande roman. Välformulerad och välkomponerad, ett läsmåste för den som intresserar sig för det monstruösas plats i en värld där normalitetsbegreppet härskar.”

Anna Sellin, Bokstävlarna

 

”Det bästa med rekviem är samtidskänslan. Det dammigt inskränkta tankeuniversum som genomströmmade akademisk forskning vid den här tiden lyckas Hagberg fånga perfekt och kopplingarna till rasidéer gör berättelsen angelägen. Plötsligt visar historien att det bara är en hårsmån mellan svenska vetenskapliga idéer och Nazitysklands människofientliga ideologi.”

Folket

 

”Rekviem för en vanskapt beskrivs av förlaget som idéroman och skräckroman, men jag betraktar den också som en politisk roman, i bemärkelsen ideologikritisk. Det är samhället – inte Stor-Stina – som är vanställt.”

Maria Jacobson, Piteå-Tidning

 

”Stina, liksom de som skär upp hennes kropp efter hennes död, dras in i den vetenskapliga diskurs som i sin längtan efter att ordna världen därmed också ordnar och förtrycker människor. Dessa idéers dubbelhet och hemska följder kommer väl till uttryck här. De slutsatser som görs i vetenskapens namn får lika lite nu som då sätta medmänsklighet på undantag. Mattias Hagberg vet vilka frågor vi måste påminnas om. Det är den röda tråden i hans författarskap…”

Linnéa Wigforss, Fria tidningar

Kategorier: