Nyutgåva av en klassiker om samhällets ytlighet och grandiositet

Den 22 april släpps nyutgåvan av Mats Alvessons uppmärksammade bok Tomhetens triumf på Bokförlaget Atlas. Den första upplagan publicerades år 2008 och har sedan dess kommit att ges ut vid ytterligare två tillfällen. Nu kommer den äntligen som pocketbok i reviderad utgåva.
I denna skarpa och tankeväckande analys undersöker Alvesson hur dagens samhälle domineras av grandiosa självbeskrivningar och anspråk, samtidigt som dessa ofta döljer en djupare tomhet.
I Tomhetens triumf belyser Alvesson hur kampen om de bästa yrkespositionerna, högre utbildning och konsumtion har förvandlats till ett slags nollsummespel. Han ifrågasätter den rådande övertygelsen om att högre utbildning, professionell status och ekonomisk tillväxt leder till lycka och framgång. Alvesson visar hur denna överflödiga retorik ofta inte har något substantiellt innehåll och snarare förmedlar en fasad av glans och framgång – en fasad som döljer den tomhet som genomsyrar vår samtid.
“Vi lever i ett samhälle där varumärkta produkter, ledarskap och utbildning har blivit symboler för framgång, men mycket av detta är substanslöst prat och självbedrägeri”, säger Mats Alvesson. “Den här boken syftar till att avslöja de stora föreställningarna om framgång och hur de, bakom sin glittrande yta, ofta leder oss in i en tomhetsfälla. Vi får titel- och betygsinflation, yrken som akademiseras och många i arbetslivet som sysslar med strategi, värdegrunder och annat luftigt.”
Mats Alvesson är en av Europas mest citerade samhällsvetare och arbetar med organisations- och ledningsforskning. Han har tidigare gett ut en rad inflytelserika böcker om ämnen som organisationskultur, ledarskap och funktionell dumhet i arbetslivet. För närvarande är han verksam vid bland annat University of Bath och Lunds universitet.