Hej Jenny Lantz!

Atlas ställer fem snabba, och modemässiga, frågor till författaren Jenny Lantz, aktuell med boken Trendmakarna 

Hej Jenny Lantz. Din nya bok som kommer ut i dag heter Trendmakarna. Vad är en trendmakare?
– Någon som påverkar trender på modefältet. De uppenbara trendmakarna är designer och smakskapare, till exempel modejournalister, stylister, inköpare på viktiga varuhus och vissa bloggare. Men det kan också röra sig om trendbyråer som verkar i bakgrunden och om finansanalytiker som indirekt påverkar trenders betydelse i modeindustrin.

Trendbyråbranschen har haft ett enormt genomslag under 2000-talet. Vad beror det på?
– Tack vare internet kunde webbaserade trendbyråer erbjuda tjänster med ständigt uppdaterad information – framåtblickande trendinformation och omvärldsbevakning – som speglade ett behov av trender bland framförallt snabbmodeföretagen. Det blir ett slags snöbollseffekt: ju fler som lyssnar på en viss trendbyrå, desto mer inflytelserik blir den. Modeindustrin expanderade under samma period kraftigt på tillväxtmarknaderna– som i Brasilien, Ryssland, Indien och Kina – där trendbyråerna erbjuder varumärken en genväg till modemässig legitimitet.

Ändå har det skrivits rätt lite om det här i Sverige. Hur kommer det sig?
– Wall Street Journal beskrev för några år sedan WGSN, den största trendbyrån, som ‘modebranschens bäst bevarade hemlighet’. Trendbyråerna har ett intresse av att verka i bakgrunden, att inte utmana de idéer om modeskapande och den självständiga kreatören som dominerar modefältet. De hävdar att de inte själva skapar trender utan enbart förmedlar trender som redan är i rullning men i ett extremt tidigt skede, att de inte påverkar modet utan bara inspirerar. De skriver gärna konfidentiella avtal med modeföretagen, där de lovar att inte läcka information om att varumärket tar kreativ hjälp.

Du värjer dig själv inför ordet “trendig”, berättade du på releasefesten av boken. Hur kommer det sig?
– När jag började med boken hade jag svårt för ordet, jag skruvade lite på mig när jag hörde det. Antagligen som en följd av att ordet fått låg status generellt, att man associerar det till ängslighet. Jag var väl också påverkad av talet om det fria valet, ”den personliga stilen”. Men efter arbetet med boken känner jag att det är roligt att använda ordet trend igen.

Årets vårmode: tummen upp eller tummen ner?
– Tummen upp. En säsong som utlovar såväl en bitrend som en sci fi-hjälmtrend känns spännande.

Beställ Trendmakarna så här [buy product_id=”2204″]

Läs Trendmakarna som e-bok 

Mer om jakten på trender och konsumtion på Jenny Lantz blogg

Kategorier: