ISBN: 9789174451450


Ladda ner pressbild


Tomhetens triumf

Dagens samhälle utmärks av grandiosa självbeskrivningar och anspråk i stor skala. Detta samtidigt som kampen om godbitarna – yrkespositioner, utbildning och konsumtion – i allt högre grad handlar om ett nollsummespel. Det råder bred enighet om att vi lever i ett kunskapssamhälle och att högskoleutbildning för alla är vägen till framgång. Allt fler yrkesgrupper professionaliseras. Det goda ledarskapet sägs skapa det goda arbetslivet och de effektiva organisationerna. Ekonomisk tillväxt,
högre utbildning och ökad konsumtion är vägen till lycka. Varumärkta produkter uttrycker identitet och tjusighet. Men mycket av detta är substanslöst prat och rymmer inslag av bondfångeri och självbedrägeri. Bakom den grandiosa fasaden lurar tomhetens triumf. Ny uppdaterad utgåva.


Författare
Mats Alvesson

Mats Alvesson är organisations- och ledningsforskare vid bl a University of Bath, UK, City University of London och Lunds Universitet. Han är en av Europas mest internationellt citerade samhällsvetare, International Fellow of British Academy och givit ut många böcker om bl. a. organisationskultur, ledarskap och funktionell dumhet i arbetsliv och samhälle.