Första boken om popkulturens död

Aktuellt

Journalistparet Martin Aagård och Natalia Kazmierska har skrivit den första boken någonsin om popkulturens död; om hur medelklassen kramade ihjäl musikfestivalerna, om hur Donald Trump tog livet av dokusåpan, om hur Pamela Anderson blev den sista skandaldrottningen och om hur punken tagits över av högerextrema nättroll. Här berättar de om Popkulturens död.

När insåg ni att popkulturen var död?
Första gången var 2004, när Morgan Spurlock släppte filmen Super size me där han bara käkade McDonald’s-burgare i 30 dagar för att visa att man blir fet av dem. Plötsligt hade reality blivit ett litterärt grepp (det här var för övrigt samtidigt som snabbmaten, som tidigare varit just snabb och billig, blev både långsam och dyr). Det pågick då och då debatter om att fulkultur hade samma effekt på folk som skräpmat, alltså gjorde dem tjocka och dumma. Natalia ville skriva ett reportage då hon enbart konsumerade skräpkultur i en månads tid. Men det gick inte. Det blev inget reportage. Det fanns helt enkelt inte tillräckligt mycket skräpkultur att konsumera.

Ni skriver i förordet att ni är medskyldiga till dess död. På vilket sätt då?
Vi tog popkulturen på allvar. Vi teoretiserade den för att lägga beslag på den, ville skaffa oss definitionsmakten över den. Man kan lugnt säga att vi approprierade ganska mycket som inte var vårt. Dessutom skrev vi tråkigt om popkultur. Vilket är den största synden av alla.

Har arbetet med den här boken varit en sorgeprocess för er?
Delvis. Men vi är inte särskilt sentimentala typer, någon av oss. Framför allt har det varit befriande att för en gångs skull få skriva om kultur. I dagens debattklimat betyder ju ”kultur” enbart ”invandring”. Varför det blev så diskuterar vi i boken.

Går det att återuppliva popkulturen?
Nej. Det vore antipopkulturellt att försöka återuppliva gammal skit. Men förhoppningsvis kommer vi att bli motsagda av en massa smarta läsare som begriper sig på en massa coola grejer som inte vi begriper oss på och tycker att vi är två senila mosslik som inte fattat nåt. Vi ser fram emot att bli överraskade.

Popkulturens död ges ut i slutet av maj och har recensionsdatum 7 juni.