Allt du inte visste om popmusik

Den 30 april släpps Anna Charlotta Gunnarsons efterlängtade uppföljare till Augustnominerade Popmusik rimmar på politik. I nya Kvinnorna som formade pophistorien fokuserar Gunnarson på de glömda kvinnor som varit avgörande för den popmusiken som vi har i dag. Hon lyfter också andra berättelser om kvinnor som vi kanske sett som enbart “sångerskor” eller partners till manliga musiker. Vi ställde några korta frågor till Anna Charlotta Gunnarson:

Varför behövs din bok?
– För att vi gemensamt ska få syn på alla tjejer som haft en viktig plats musikvärlden, men som glömts bort i historieskrivningen då den haft manliga förtecken. Rocklexikon är ofta fulla av snubbar av skiftande slag och kompetens, men de kvinnor som omnämns måste i princip ha presterat storverk (eller bara fått det där ack så viktiga godkännandet av mansvärlden). Jag skriver ju om massor av enskilda artister, kompositörer och producenter, men också om varför vi inte har kommit längre med jämställdheten. Vi behöver få syn på popvärldens historiska strukturer, som formats av såväl normer och godtycklighet som rent juridiska barriärer. Det är också en sorglig spegelbild av det övriga samhällets strukturer.
Vad har varit roligast med att skriva den?
– Att upptäcka vilken genuin musikalisk grund vi tjejer har att stå på – och bygga på den. Jag älskar också när tankar börjar gro i mitt huvud kring typ varför tjejer så sällan syns med instrument på scen och varför killar så oerhört sällan kompas av tjejer. Jag blir som en nyfiket hoppande treåring när jag söker efter ledtrådar. Att börja forska, få kontakt med experter och lägga ihop ett och ett ger en enorm kick. Ofta kan jag till slut presentera rätt häpnadsväckande historiska skeenden som jag märker att många andra också går igång på. Att ställa sig frågor kring hur saker hänger ihop är mitt livselixir.

Boken innehåller många olika historier, hur har du hittat alla dessa gömda pärlor?
– Dem har jag samlat på mig under hela livet. Vissa har jag hittat under produktionen av radioserien “Pop och politik” och andra är helt enkelt gamla idoler. Som Agnetha Fältskog. När jag insåg det absurda i att hennes producentskap och kompositörskap hamnat helt i skuggan av hennes blonda hår började jag försöka förstå varför. Jag har lyssnat på inspelningar, läst självbiografin, böcker om ABBA, tittat på gamla tv-intervjuer och läst artiklar från storhetstiden i dagstidningar och veckopress. Där emellan har jag formulerat fler teser och letat vidare. Det tar väldigt lång tid att få ihop varje kapitel, men jag är ointresserad av att göra något som redan är gjort. Jag vill väcka nya tankar hos läsarna.

Vad hoppas du att boken ska leda till?
– Att alla jordens rocklexikon blir dubbelt så tjocka i framtiden, för att kvinnorna också ska få plats. Att massor av gamla kvinnliga profiler och påverkare får nytt, gigantiskt utrymme i filmer, dokumentärer och biografier, efter att ha marginaliserats eller helt enkelt stått i skuggan av männen. Att kommande generationer tjejer blir lyssnade på, utan att behöva höja rösten för att höras. Att boken säljer så bra att jag blir ekonomiskt oberoende och kan ägna resten av livet åt att skriva uppföljare om alla kvinnor som inte fått plats i denna bok.